Nepal

Veelgestelde Vragen

Wij helpen je op weg

Een reis naar Nepal roept ongetwijfeld vaak veel praktische vragen op. In dit handige overzicht zetten we een aantal veelgestelde vragen over Nepal op een rijtje.

Contacteer ons gerust als je nog andere vragen hebt of verduidelijking wil.

Voor je vertrek

De beste reisperiode voor Nepal loopt traditioneel van oktober tot december en februari tot mei.  Het najaar is meestal ideaal voor heldere hemels, relatief weinig regen, aangename temperaturen overdag. Het voorjaar biedt je een bloeiende natuur en minder toeristen.

De meeste reizigers gaan in het najaar naar Nepal. Half oktober tot eind november is het populaire seizoen voor trektochten. Op sommige trekkings is het dan ook vrij druk bij momenten (althans naar Nepalese normen). Hoewel er vaak behoorlijk wat mensen op bepaalde trekkings zijn, valt dit niet zo op omdat iedereen meestal in dezelfde richting stapt.

De jongste jaren zijn ook december en januari populaire maanden voor een reis naar Nepal: voor hogere trektochten is het dan misschien wel koud, maar je kan probleemloos Kathmandu, Chitwan National Park en de lagere delen van Everest / Annapurna bezoeken.

Tijdens de zomermaanden  is het regenseizoen in Nepal:  veel trekkingroutes zijn modderig, riviertjes treden buiten hun oevers. De regenbuien zijn echter meestal kort en hevig.  Voor Mustang,  Dolpo en de hogere delen van de Annapurna  zijn de zomermaanden wel een goede periode aangezien in deze gebieden weinig neerslag valt.

De vallei van Kathmandu  en Pokhara kan je het hele jaar door bezoeken, al kan er in de zomer wel regen vallen.

Je hoeft absoluut geen supersportieve bergbeklimmer te zijn om naar Nepal te reizen. De meeste Nepal-reizen zijn geschikt voor iedereen met een normale gezondheid en een actieve instelling. Je hoeft niet per se naar 5000m te stappen om te kunnen genieten van de schoonheid van de Himalaya. Zelfs indien je niet wil wandelen, kan je in Nepal nog altijd genieten van de natuur en de cultuur.

Handig om lezen is ook ons artikel over de keuze van je trekking in Nepal.

Voor Nepal is een internationale reispas met visum vereist. De meeste reizigers regelen het visum eenvoudig bij aankomst op de luchthaven van Kathmandu.  Je hebt gewoon een reispas nodig, 1 pasfoto en een ong. 40 Euro cash (afhankelijk van de duur van je visum). Wie met MyHimalaya reist, krijgt de nodige visumdocumenten vooraf ter beschikking zodat je ter plekke geen tijd verliest.

Er zijn heel wat reisgidsen over Nepal te vinden. Vaak zijn het echter de klassiekers zoals Lonely Planet, die zich voornamelijk toespitsen op allerhande praktische zaken als hotels, transport,… etc.  Op een door ons georganiseerde reis, zijn deze vrij overbodig.

Een goede Nederlandstalige gids met heel wat achtergrondinfo is de Insight Guide die je online kan bestellen of kan vinden in de betere boekhandel.

Een boek dat we elke Himalaya-reiziger kunnen aanraden, is De Sneeuwluipaard van Peter Matthiessen

Maak je tijdens een trekking graag gebruik van een kaart om je enigszins te oriënteren? Contacteer ons dan: wij hebben steeds een stock trekkingskaarten op kantoor die we je per post kunnen toesturen.

Elke reiziger die in Nepal de bergen in gaat heeft een TIMS-permit nodig. Deze permit laat de autoriteiten toe te weten hoeveel trekkers waar en wanneer rondreizen. Voor bepaalde regio’s zijn nog extra permits vereist. Deze regelen we voor jou in Kathmandu. Een aantal Nationale Parken vragen bovendien aan elke reiziger nog een parkfee.

Het spreekt vanzelf dat bij MyHimalaya alle permits, TIMS en parkfees steeds inbegrepen zijn.

De grote aardbeving van 2015 richtte in Nepal heel wat schade aan. Naast het grote menselijke leed, werden ook veel tempels en culturele bezienswaardigheden getroffen.

Enkele maanden na de aardbeving werd gestart met de heropbouw en ondertussen valt er op veel plaatsen nauwelijks nog iets te merken van de gevolgen van de Aardbeving.

Nog niet alle tempels in Bhaktapur en Kathmandu zijn heropgebouwd, maar met de hulp van Unesco en buitenlandse donateurs, werkt men naarstig verder. Er staat echter nog voldoende overeind om elke cultuurliefhebber een prachtige ervaring te bezorgen.

Ter plaatse

In Nepal betaal je in Nepalese rupees. Al kan je op sommige plekken ook met Euro terecht. Je krijgt dan wel wisselgeld in Rupees. Je wisselt dus best cash Euro in een van de vele wisselkantoortjes of je kan ook geld uit de muur halen in de grotere centra (Kathmandu en Pokhara). Om geld af te halen wordt een kost van zo’n 500 rupees gerekend. Je haalt best geld af met je Maestro kaart (geactiveerd voor Azië, informeer bij je bank).

Zorg bij het wisselen van geld dat je ook voldoende kleinere coupures ontvangt (100 rupees). In een theestalletje kan men vaak niet teruggeven op grote biljetten van 1000 rupees. Gescheurde biljetten worden niet aanvaard in winkels en restaurants.  1 Euro is ongeveer 120-130 Nepalese Rupees waard.

Nepal is een goedkoop land naar onze normen. In je reis met MyHimalaya is al heel wat inbegrepen. Je hoeft dus geen groot extra budget te voorzien.

in principe dien je enkel nog te betalen voor middag- en avondmalen in Kathmandu, voor enkele toegangsgelden in en rond de Kathmandu-vallei, en voor je dranken (water/alcoholisch en fris).

Fooien zijn overal ingeburgerd in Nepal. Voorzie dus een bedrag voor fooien voor lokale dienstverleners als gidsen en chauffeurs. We geven je graag een raming van wat gebruikelijk is.

Voor een reis van een tweetal weken volstaat meestal een budget van ongeveer 250 Euro, voor een drieweekse reken je op ongeveer 300-350 Euro.

Uiteraard zonder rekening te houden met souvenirs… In grotere winkels hanteert men hiervoor vaste prijzen.   Het spel van afdingen voor souvenirs is op de markten van  Nepal een traditie. Bewaar hierin echter enig zelfrespect en hou steeds voor ogen dat Nepal een zeer arm land is waar elke Euro een verschil maakt voor de lokale verkopers.

Het geven van een fooi aan de lokale (trekkings)crew behoort tot de normale gang van zaken in Nepal. Al kan niemand je uiteraard verplichten, toch is een extraatje steeds welkom bij de lokale gidsen en dragers na een geslaagde reis. Nepalezen zijn uitermate hulpvaardig en verdienen dit zeker.

In de reisinformatie die je voor je vertrek ontvangt, geven wij je correcte informatie over wat een aanvaardbaar bedrag voor fooien is. Nepal-reizigers geven meestal ongeveer 50 – 75 Euro uit aan fooien (afhankelijk van het reisgezelschap, de reisduur en de geboden service). Ook een geschenkje voor je favoriete gids is altijd welkom.

In restaurants wordt sowieso een service taks van 10% gerekend bovenop de vermelde prijzen op de menukaart, naast een BTW van 13%. De meeste mensen ronden de rekening dan nog af naar boven. Vaak zijn deze taksen niet inbegrepen in de prijzen vermeld op de menu-kaart.

In Kathmandu, Pokhara, Chitwan en in de kleinere steden werkt meestal je Europese GSM. Roaming-tarieven kunnen wel oplopen. Je kan eventueel een lokale SIM-kaart aanschaffen. Op veel plaatsen kan je goedkoop bellen vanuit ‘telefoonwinkels’. Je herkent ze aan het opschrift STD/ISTD. Bellen vanuit hotels is vaak duur.

Wanneer we zelf in Nepal zijn, bellen we meestal naar Europa via Whats App  of Messenger.

WIFI vind je vaak gratis op toeristische plekken (bars, restaurants, hotels, cybercafés). In een aantal populaire trekkingsgebieden als Everest en Annapurna vind je de jongste jaren zelf internet-cafés.

Ga er echter steeds van uit dat je tijdens een trektocht niet of nauwelijks te bereiken bent. De lokale gidsen staan via hun gsm permanent in contact met ons team in Kathmandu.

Over trekking in Nepal

Voor de meeste trekkings in Nepal hoef je niet te investeren in duur en exclusief materiaal. Goede wandelschoenen (type B/C), een degelijke wind- en waterdichte jas, een warme fleece, een comfortabele dagrugzak… zijn in principe voldoende voor de meeste trekkings.

Wie met ons reist, krijgt een uitrustingslijst met tips voor materiaal  voor vertrek. In Kathmandu en Pokhara kan je goedkoop kledij, wandelstokken, … en ander materiaal aanschaffen.

Je hoofdbagage wordt tijdens de trekking vervoerd door dragers of lastdieren. Per persoon is de bagage beperkt tot ongeveer 10 – 11 kg. Wij voorzien 1 drager per 2 deelnemers. Je verpakt je bagage best in een duffel of stevige reistas (geen valiezen !).

Een dagrugzak met daarin fototoestel, jas, drank, papieren… draag je zelf.

Je kan er ook voor opteren om zelf je hoofdrugzak te dragen. Wij houden daar dan rekening mee in de prijs van je reis.

Wil je bagage achterlaten in Kathmandu of Pokhara, dan kan dat steeds in de hotels of op ons kantoor in Kathmandu.

In principe neem je zowel voor een lodge-trekking als voor een trekking in tenten, bij voorkeur je eigen slaapzak mee.  Je kan ook ter plekke in Kathmandu of Pokhara een slaapzak huren of kopen. De prijzen liggen lager dan in Europa, de kwaliteit meestal ook. Voor de meeste trekkings volstaat dit echter.

Op onze kampeertrekkings voorzien wij slaapmatjes (lichte isolerende matjes). Heb je echter een comfortabel matje (type Thermarest,) neem dat dan gerust mee.

In de bekende trekkingsgebieden (Everest, Annapurna, Langtang,…) kan je op veel plaatsen mineraalwater in plastic flessen aanschaffen. De prijs stijgt mee met de hoogte.  In sommige natuurgebieden wordt geen flessenwater meer verkocht omdat de druk op het milieu te hoog is. Veel trekkingsgebieden werden de voorbije jaren ontsierd door her en der achtergelaten plastic flessen.  In dat geval wordt een systeem van gefilterd en gekookt water voorzien, waarmee je (tegen betaling) je drinkfles kan vullen. Je kan ook het gebruik van waterzuiveringstabletten of van een waterfilter overwegen.

In het grootste deel van Nepal is er geen enkel risico op hoogteziekte: Kathmandu, Pokhara, Chitwan,… liggen op lagere hoogtes. Op veel trektochten kom je nauwelijks hoger dan 3000m.

Hoogteziekte komt af en toe voor boven de 3500 – 4000m. Lichte hoofdpijn die de meeste mensen hebben als zij plots op grote hoogte komen, is een normale reactie van het lichaam. Voldoende drinken, rust en eventueel afdalen naar een lagere hoogte zijn de beste remedies. In de meeste gevallen verdwijnen de symptomen vanzelf. Een aspirine kan helpen.

Het belangrijkste is acclimatisatie: op alle reizen voorzien wij voldoende dagen om aan de hoogte te wennen. Wij geven je correct advies in dit verband: vaak stijgen reizigers veel te snel. Onze reisschema’s houden steeds rekening met een degelijke acclimatisatie.

Zwaardere symptomen als zware misselijkheid, zware hoofdpijn, kortademigheid, vocht op de longen, lethargie,… vragen een adequaat handelen. Hou rekening met het advies van de gidsen. Overweeg eventueel het gebruik van Diamox (na overleg met je arts) bij trekkings waarbij je heel snel naar grote hoogtes gaat.

Sommige trekkers en sportlui bereiden zich voor het verblijf op grotere hoogtes ook voor met een ‘hoogtetent’ . De Belgische firma Altitude Dream  kan je hiermee verder helpen.

Het grootste deel van onze reizen zijn zodanig opgebouwd dat actieve mensen met een sportieve instelling er kunnen aan deelnemen.  Aangezien onze reizen maatwerk zijn, geven wij je graag persoonlijk advies bij je keuze van je trekking.

Het grote voordeel van onze een individuele reisformule met een privé-gids  is dat de gids (in overleg) de route kan aanpassen en eventueel een minder lastig traject kan volgen.

Bij een groepsreis werken we met een vooraf vastgelegde route die door de hele groep gevolgd wordt. Als een deelnemer problemen heeft, kan overwogen worden om hem of haar indien mogelijk een lichter traject te laten volgen of extra rustdagen in te lassen. Wij zorgen ervoor dat je in dit geval ook steeds begeleid wordt door een van onze gidsen en laten je niet aan je lot over.

Over MyHimalaya

Een reisvoorstel aanvragen is heel eenvoudig. Contacteer ons per mail of telefoon of via ons offerte-formulier. Hoe meer informatie jij geeft, hoe beter we ons reisvoorstel kunnen uitwerken. beter en nauwkeuriger we op je wensen kunnen inspelen.

Indien je ook vluchten wenst te boeken dan ontvangen wij graag alle correcte en officiële namen en geboortedata van de reizigers zodat wij een vrijblijvende optie kunnen nemen. Boek je liever zelf je vlucht, dan geven we je graag advies welke maatschappijen de beste verbindingen hebben.

Je persoonlijke reisvoorstel ontvang je per mail enkele dagen later.

Indien je na een reisvoorstel je reis wenst te boeken,sturen wij je een officiele reisbevestiging door. Wij leggen de hele reis vast en vragen je een voorschot van 30% van de reissom te storten.

Indien je via ons ook vluchten boekte, vragen wij hiervoor onmiddellijk de betaling van het volledige bedrag van de vluchten. Tickets worden pas uitgeschreven na ontvangst van de betaling.

We volgen de markt voor vluchten op de voet en je kan bij ons ook je vlucht naar Nepal boeken. Er zijn heel wat maatschappijen die verbindingen richting Kathmandu hebben, maar we proberen een mix te maken van aantrekkelijke tarieven én goede verbindingen.  Weinig mensen zijn immers bereid om voor 50 Euro goedkoper 8u in een verre luchthaven door te brengen.

Wij hebben toegang tot wereldwijde reservatiesystemen en boeken alle maatschappijen. In alle prijzen voor vluchten die je van ons ontvangt, zijn luchthaventaksen, fueltaksen, toeslagen, boekingskosten en handling fees inbegrepen. Geen verrassingen dus achteraf.

Qatar Airways biedt zeer goede verbindingen vanuit Brussel, Parijs en Amsterdam. Veel reizigers opteren ook voor Turkish Airlines, Emirates en Etihad Airways.

Wil je zelf je vluchten boeken  ?  Dat is geen enkel probleem. Bezorg ons dan wel je volledige vluchtgegevens zodat wij de Nepal-reis mooi kunnen laten aansluiten op je vluchten.

We hopen dat het je niet overkomt, maar bij medische problemen in de bergen kunnen de kosten voor bijvoorbeeld een helicopter-rescue hoog oplopen. Daarom adviseren we je ten zeerste om een volwaardige reisverzekering af te sluiten met voldoende hoge dekking voor repatriëring en opzoekingskosten.  Dit kan via je bank, verzekeringsagent of via een makelaar.

Wij vragen je voor vertrek om ons je polisnummer te bezorgen zodat wij in noodgevallen adequaat bijstand kunnen verlenen.

MyHimalaya biedt een aantal interessante én volledige verzekeringsformules met voldoende dekking.

Reizigers die geen reisverzekering afsluiten doen dit volledig op eigen risico. Zij zijn volledig zelf verantwoordelijk voor eventuele medische kosten en kosten voor repatriëring. De Belgische overheid komt niet tussen in medische hulpverlening voor landgenoten in het buitenland.

Geen extra verborgen administratie-, boekings of dossierkosten bij MyHimalaya !

Bijdragen voor het garantiefonds, lokale taksen en toeristenbelastingen zijn in al onze onze prijzen inbegrepen. Hou daar mee rekening wanneer je prijzen vergelijkt.

Betalingen kunnen gratis per overschrijving op onze Belgische bankrekening gebeuren.

MyHimalaya is een initiatief van Rik Van Belle,  die de voorbije 25 jaar zijn sporen verdiende bij verschillende binnen- en buitenlandse reisorganisaties, en ook als reisorganisator voor trips in Nepal, Bhutan, Myanmar en India.  Met MyHimalaya biedt hij zijn eigen persoonlijke kijk op reizen in de Himalaya aan. Maatwerk, specialisatie, een persoonlijke aanpak en kleinschalige kwaliteit zijn hierin de sleutelbegrippen.

Zowel in India, Nepal als Bhutan heeft MyHimalaya lokale vertegenwoordigers die dezelfde ideeën delen en met wie Rik al decennia samenwerkt.

MyHimalaya is een officieel erkende reisorganisatie die voldoet aan alle wettelijke verplichtingen om reizen te mogen organiseren.

Wij maken deel uit van Nordic Collection, een kleine groep van gespecialiseerde reismerken met een solide organisatorische en financiële basis.

Verder lezen rond Nepal

Schrijf je in op onze nieuwsbrief