1. ONTHAASTEN IN ZIJN PUURSTE VORM
De Bhutanese samenleving leeft op het rustige ritme van de seizoenen. Bhutan is dan ook een land dat je op deze manier moet beleven. Rustig en niet overhaast hollen van bezienswaardigheid naar bezienswaardigheid. Zelfs het grootste stresskonijn komt na een Bhutanreis als herboren terug.
Elke politieke of economische beslissing wordt er afgewogen aan het concept van Bruto Nationaal Geluk. Hoeft die weg zo nodig aangelegd te worden ? Materiële welvaart ok, maar wat is de impact hiervan op mens en milieu? Vragen die bij ons in het Westen slechts de jongste jaren durven gesteld te worden, maar die in Bhutan al decennialang het dagelijkse leven bepalen;
2. HIGH VALUE, LOW IMPACT
Bhutan heeft in de jaren 70 resoluut gekozen voor kwaliteitstoerisme. In tegenstelling tot buurlanden India en Nepal die overspoeld werden door massatoerisme en backpackers, hield Bhutan de grenzen dicht voor wie niet bereid was om minstens 250 USD per dag te betalen. Dit resulteerde in een beperkte aanwezigheid van toerisme, weinig schade door toeristische infrastructuur en een hoge opbrengst. Het grootste deel van de opbrengst van je Bhutanreis wordt gebruikt om aan de 700.000 Bhutanesen gratis onderwijs en gezondheidszorg aan te bieden.
De geringe aanwezigheid van toeristen zorgt er ook voor dat de lokale bevolking zijn levenswijze en tradities relatief ongestoord kan voortzetten.
Als reiziger kan je in Bhutan genieten van schitterende hotels als Amankora en Six Senses.
3. CARBO-NEGATIEF: HET KAN !
In de hele klimaatproblematiek profileert Bhutan zich al jaren als beste leerling van de klas. Het land is niet eens carbo-neutraal, maar zelfs carbo-negatief !
In de grondwet zit verankerd dat minstens 60% van het land bebost moet zijn, een norm die de Bhutanesen probleemloos halen. Nergens ter wereld worden trouwens meer bomen geplant dan in Bhutan. Wie dus houdt van zuivere berglucht en geurende bossen na een regenbui, is in Bhutan aan het juiste adres.
Grote wegen en doorgaand verkeer zijn er nauwelijks. En hoewel ook in de hoofdstad Thimphu sprake is van een avondspits, werd het enige verkeerslicht van de stad enkele jaren terug noodgedwongen verwijderd.